Nak dijadikan cerita, semuanya selesai, mai waif da selamat jumpe doc. dan ai pegi scan kad di bahagian farmasi. sementara tu maiwaif dok lah tunggu turn untuk giliran aLysha pulak jumpe doc. ai tunggu number utk ambil ubat. number pun naik. ade cerita di sini, silalah ikuti perbualan ini :-

Pegawai Farmasi (PF) dapat sebakul ubat dari penyedia ubat di belakam beliau untuk diberikan penerangan dan seterusnya menyerahkan ubat itu pade ai...
PF tersebut ambil ubat dan ditampal nye stiker butiran ubat itu. Sambil tu diterangkan pade ai tentang ubat tersebut.
PF : NUR ADIBAH BINTI RUSLI.(dengan sopan menyebut nama yam ade di stiker ubat² itu)
ai : ye, saya suami nye...
PF : ok, ini ubat tahan sakit dimakan bila perlu...bla...bla...bla
PF : ini pula ubat pening...bla...bla...bla...
(beliau memam sopan, ai respect cara beliau berinteraksi)
Sambil tu ai pegang lah 2 peket ubat tersebut...ai pun mula bertanya pada beliau..
ai : maafkan saya ye puan, saya nak kompom kan ubat² ini lah, sebab setahu saya, kedatangan isteri saya ke sini adalah untuk buat rawatan mata yam mungkin mengalami ketumbit. bila saya lihat ubat pening dan tahan sakit ni, setahu saya jugak isteri saya tidak mengalami pening dan sakit² di bahagian mata yam ketumbit tu... kalo puan bagi saya ubat krim sapu tu saya buleh terima lah...tapi ni berbeza lah dari keadaan sebenar... tu pasal saya bertanya untuk dapatkan pengesahan...
ai dengan nada perlahan slow talk ngan beliau...

PF : owh ye ke? hmmm~ baiklah, sebentar saya hubungi doc.
(ai pun tunggu beliau call doc terbabit yam tadinya merawat isteri ai)
(sambil² ai dengar juga perbualan antara mereka)
(ai dapati doc tersebut telah menekan button request ubat di dalam sistem nye, tapi mungkin ade kesilapan teknikal yam menyebabkan nama ubat yam diminta berbeza dengan nama ubat yam keluar di sistem bahagian farmasi)
PF : maafkan kami ye encik, ada kesilapan teknikal..(beliau menerangkan kepada ai semula seperti apa yam ai dengar melalui percakapan dalam telefon antara beliau dan doc.)
Selepas itu selang beberapa minit, di hadapan ai ade ubat krim sapu sepeket dan juga ubat antibiotik pil sepeket...
(beliau pun menerangkan kembali pade ai ubat² yam betul)
ai pun mengucapkan terima kasih dan terus berlalu pergi ke tempat mai waif dan aLysha menunggu untuk jumpe doc.
Lantas ai terus ceritakan kepada mai waif, terus mai waif gelengkan kepala nye tanda x puas ati coz ai diberi ubat yam lain dari sepatutnya...beliau kate patut di buat aduan kes ni, agar x jadi ape² kepada pesakit yam tersalah makan ubat...
Hampir 4 jam kami di klinik petam semalam, dekat 6pm baru setel aLysha di cucuk kat peha...('',) lama, kan???
Di sini ai ceritakan perihal KENALI UBAT ANDA, bukan semata-mata nak menjatuhkan dan mengondem pihak klinik tersebut...ai cuma nak pastikan ubat itu betul. Alhamdulillah usaha ai itu berhasil...cuba bayamkan ape akan jadi jika tersalah makan ubat. mungkin akan menyebabkan sakit lain yam timbul, kan? betul kan ai jika ai silap...('',) anyway, sume dah ok, so yu oL semua diingatkan JANGAN MAIN AMBIL JE APE² UBAT YAM JIKA DIRASAKAN SALAH...SEBAIKNYE BERTANYA KEMBALI PADA PEGAWAI FARMASI TERSEBUT SAMA ADA BETUL ATAU TIDAK UBAT ITU YAM PERLU DIAMBIL...
Sekian dari ai, thanks bebanyak coz sudi baca postim yam panjam berjela ni...salam sayam buat semua...('',)
3 comments:
caya lah.... lepas nie awk dah boleh jd pakar farmasi pulak hahahaha!!!
Mmg terdapat kes salah beri ubat dan akibatnya... Ya Allah, minta dijauhkan.
tu lah pasal sis pieja, kite haruslah sama² hati² bila terima ubat di mana² farmasi...
hak kite utk tenya mengenai ubat...
Terselah makan ubat nanti lagi merana ya..huhu...kena hati-hati lah pasni
Post a Comment